Styrtregn setter både biler og sjåfører på prøve
Selv om det har vært en varm og solfylt sommer i store deler av Norge har ekstreme nedbørsmengder minnet oss om hvor viktig det er med riktige dekk.
Sommeren har vært varm og god i Norge, men samtidig har det kommet styrtregn flere steder i landet. På enkelte steder er det målt nesten 100 mm på ett døgn – tilsvarende en hel måneds nedbør på én dag.
Risikoen for vannplaning øker kraftig når veiene flommer over. Fenomenet oppstår når dekkene mister kontakten med veibanen og «seiler» oppå vannet. Da mister føreren kontrollen over bilen – ofte med alvorlige ulykker som konsekvens. På motorvei eller landevei, der farten er høy, kan det være livsfarlig.
Sjekk dekktrykk og mønsterdybde
Selv små vannmengder kan føre til vannplaning dersom dekkene er slitte eller har feil lufttrykk.
– Vi ser dessverre altfor mange som kjører med dekk som enten er for nedslitte eller ikke passer til kjøreforholdene. Det øker risikoen for vannplaning betydelig – særlig når regnet bøtter ned, slik vi har sett i juli, sier dekkekspert Per Linder hos Continental.
– Før du setter kursen mot feriemålet, bør du sjekke både mønsterdybden og lufttrykket – og vurdere om dekkene i det hele tatt er egnet for været du skal kjøre i, fortsetter han.
Be om en sjekk hos verksted eller dekkspesialist
Continental anbefaler alle bilister å ta en tur innom verksted eller dekkspesialist for en rask dekkontroll nå før høsten.
– Dette handler ikke bare om komfort – det handler om liv og sikkerhet. Med det ustabile været vi nå ser i Norge og Europa, finnes det ingen unnskyldning for å ikke være forberedt, understreker Linder.
FIRE GODE RÅD FOR Å UNNGÅ VANNPLANING
- Sjekk mønsterdybden: Kravet er minimum 1,6 mm – men sikter du mot 3 mm eller mer, er du mye tryggere.
- Kontroller lufttrykket: Feil trykk gir dårligere veigrep og sikkerhet – og for lavt trykk øker dessuten drivstofforbruket.
- Senk farten i regn: Jo høyere fart, desto større fare for vannplaning.
- Unngå vannpytter: Treffer du én, slipp gasspedalen rolig – unngå å bremse brått.