Bruker støvsuger for å måle og redusere dekkslitasje
Continental tar nye steg for å redusere dekkslitasje gjennom avansert teknologi, forskning og samarbeid i bransjen. En ny analyse fra ADAC viser at Continentals dekk i snitt slites 11 prosent mindre enn konkurrentenes – et tydelig bevis på effekten av selskapets utviklingsarbeid.
Sammen med TU Braunschweig har Continental utviklet en ny metode for å måle dekkslitasje i sanntid. En spesialtilpasset vakuumenhet montert bak drivhjulet samler opp selv de fineste partiklene idet de oppstår. Kombinert med avanserte sensorer gir dette detaljerte data om partikkelstørrelse, mengde og opphav.
– Denne teknologien gjør oss i stand til å optimalisere dekkdesign og gummiblandinger enda mer presist – uten å kompromisse på sikkerhet eller ytelse, sier Dr. Matthias Haufe, leder for materialutvikling i Continental Tires.
Metoden er utviklet i forskningsprosjektet OLRAP, finansiert av Niedersachsens vitenskapsdepartement. Testkjøretøyet gjorde det mulig å skille partikler fra dekk, veibane og bremser, og å koble målingene til kjørestil, veiforhold og vær.
Funnene skal bidra til videre utvikling av mer miljøeffektive dekk og forberede selskapet på kommende krav som Euro 7, som vil innføre grenser for dekkslitasjeutslipp i EU fra 2028. Continental deltar også i flere internasjonale prosjekter om miljøpåvirkning fra dekk, blant annet Tire Industry Project og RAU-prosjektet.
Continental har i flere år jobbet for redusert dekkslitasje. Selskapets EcoContact 6-dekk gir for eksempel 30 prosent mindre slitasje per kilometer og 20 prosent økt kjørelengde sammenlignet med forgjengeren – uten at sikkerheten påvirkes.
Bærekraft står også høyt på agendaen for Continental Dekk Norge, som blant annet hadde sin egen stand på Zero-konferansen nylig.
– Vi var med på å feire Zerokonferansen sitt 20 årsjubileum, da vi støtter deres arbeid mot nullutslippssamfunnet. Dette er helt i tråd med Continentals egne bærekraftsmål, hvor vi blant annet jobber med bærekraftige materialer i dekkene og redusere dekkslitasje, sier Stig Aspeli, prosess- og bærekraftsansvarlig hos Continental Dekk Norge.